Трохи про виборче законодавство

0
178
вибори

Закон «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» ухвалювався Верховною Радою України в непростих умовах. Достатньо ознайомитися з процедурою прийняття поправок до нього, а також час, коли його обговорювали (майже до 9 год. вечора суботнього дня 10 липня), щоб зрозуміти: цей закон ухвалювали терміново і при нехтуванні думок багатьох знаних фахівців виборчого законодавства. Не випадково в середовищі експертів закон викликав чимало нарікань і зауважень, які потребують детального обговорення та розгляду. Хотілося б зупинитися на окремих нововведеннях, якими цей документ відрізняється від попереднього.

Інколи від політиків можна почути думку, що новим у цьому законі є процедура виборів сільських та селищних депутатів за мажоритарною системою, що дасть можливість вибирати людей, які добре знані у відповідному місцевому пункті. Однак такі твердження свідчать часто про незнання політиків законодавства, оскільки в даному випадку ніяких змін не відбулося: ця норма про мажоритарні вибори депутатів сільських і селищних рад залишилася такою ж як і в попередньому законі. Насправді ж змінилася норма про вибори депутатів обласних, районних, міських рад, які проводяться за змішаною (мажоритарно-пропорційною) системою, зокрема: половина від кількості депутатів відповідної ради обирається за виборчими списками кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій у багатомандатному виборчому окрузі, а половина від кількості депутатів відповідної ради обирається за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах (стаття 2).

У статті 16 передбачено, що загальний склад районної ради визначається із урахуванням кількості сіл (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися в територіальну громаду), селищ, міст районного значення, що входять до складу відповідного району, для забезпечення рівного представництва кожної територіальної громади у відповідній районній раді незалежно від чисельності такої територіальної громади. Оскільки в нашому районі є 25 сільських рад, одна селищна і одна міська, то логічно, якщо наступний склад районної ради буде складатися з 54 осіб (27 потраплять за виборчими списками і 27 за мажоритарною системою). Так як чисельність мешканців територіальної громади не враховується, то в одномандатних округах буде однакове представництво, від Миколаєва (разом із Липівкою та Закладом), де проживає понад 12 тис. виборців і сільських радах, окремі з яких мають менше тисячі виборців. Очевидна певна диспропорція, яка збереглася і на обласному рівні. Львів буде мати від округу однакове представництво з Моршином, у якому знаходиться біля 3 тис. виборців.

Суттєво скорочується тривалість виборчого процесу. Якщо у попередньому законі він становив 90 днів, то у новому – 50. Уже зараз можна спрогнозувати певні проблеми в організації виборчого процесу. Наприклад дільничні виборчі комісії (далі – ДВК), на які лягає основна частина роботи з виборцями, формуються за 15 днів до дня виборів (у попередньому законі за 35). Брак часу спричинив й інші зміни в організації роботи виборчих комісій. Скажімо перше засідання скликається на наступний день після її утворення, а не впродовж трьох робочих днів, як було в попередньому законі. Ті люди, які працювали в складі виборчих комісій знають наскільки непросто буде дотриматися цієї норми. Зате засідання ДВК в день виборів проводиться не раніше ніж за годину до початку голосування, а не 45 хвилин, як було раніше.

Значно змінилася процедура формування територіальних виборчих комісій (далі – ТВК). Якщо раніше вони утворювалися відповідною радою, то тепер комісії вищого рівня будуть формувати комісії нижчого рівня. Зокрема, наша районна ТВК буде утворюватися у Києві Центральною виборчою комісією. Якщо під час подачі пропозицій щодо складу ТВК будуть технічні описки, то для їх виправлення потрібно впродовж одного дня подати до Києва уточнені подання. Зрозуміло, що виконати цю вимогу практично неможливо, що ймовірно призведе до проблем в формуванні ТВК.

Позитивним моментом у новому законі є зазначення, що виконання робіт, пов’язаних з підготовкою і проведенням місцевих виборів, особами, визнаними в установленому законом порядку безробітними, не є підставою для зняття цих осіб з обліку в державній службі зайнятості як таких, що шукають роботу, або для припинення виплати їм допомоги по безробіттю та інших видів допомоги. Вказано також, що оплата праці членів виборчої комісії, в тому числі у день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів, не може бути підставою для скасування, обмеження або зменшення будь-яких видів соціальних виплат, субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг тощо (стаття 28). Ці норми сприятимуть тому, що не буде потреба після завершення виборів подавати у відповідні служби довідок, через що частина членів комісій на попередніх виборах постраждала. Щоправда ця норма закону про вибори не узгоджена з вимогами, яких дотримуються установи, що надають соціальну допомогу населенню.

Помітно змінилася процедура висування кандидатів у депутати і кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Самовисування допускається тільки щодо кандидатів на посаду сільського, селищного голови і кандидатів у депутати сільської та селищної ради. В інших випадках висувати можуть лише місцеві організації партій, зареєстровані не пізніш як за 365 днів до дня виборів. При цьому важко деколи зрозуміти логіку рішення депутатів Верховної Ради, які ухвалювали закон. Наприклад, районна організація може висунути окрім кандидатів у депутати до районної ради ще й по одному кандидату в депутати у кожному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних сільських, селищних рад та по одному кандидату на посаду відповідних сільських, селищних голів, а кандидата на посаду міського голови та кандидатів у депутати міської ради може висунути тільки відповідна міська організація.

У попередньому законі чіткіше була прописана процедура голосування по одному кандидату, адже передбачалося, що кількість голосів, поданих за нього, має перевищувати кількість голосів, які не підтримали жодного з кандидатів. У новому законі встановлення результатів виборів при голосування по одному кандидату не роз’яснена.

Суперечливою є норма про обмеження щодо ведення передвиборної агітації. Раніше говорилося про те, що агітація забороняється органам державної влади, органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам, а також посадовим та службовим особам органів державної влади, органів місцевого самоврядування, крім випадків, коли відповідна посадова чи службова особа є кандидатом у депутати чи кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови. У новому законі зберегли норму про заборону агітація органам державної влади й органам місцевого самоврядування, однак щодо посадових та службових осіб ввели зміни. Зокрема у законі записано, що забороняється агітація у робочий час для цих людей. Зі змісту статті 53 випливає, що посадові та службові особи органів державної влади, органів місцевого самоврядування у позаробочий час можуть займатися агітацією, а ті що є кандидатом у депутати чи кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови можуть робити це і в робочий час. Водночас членам виборчих комісій забороняється агітувати протягом строку повноважень відповідних виборчих комісій.

Це лише окремі моменти в новому законі, на які хотілося звернути увагу. Звичайно, що в ході виборчого процесу буде виникати ще чимало питань. Загалом новий закон є суперечливим і не виключено, що до нього ще будуть впровадженні окремі зміни. Досвід внесення поправок до виборчого законодавства напередодні дня виборів у нашій новітній історії є. Постійні зміни у закони не сприяють нормальному проведенню виборчого процесу, однак, на жаль, стали звичною практикою у нас. Попри це бажаю всім людям, які будуть залучені до виборів, справитися з цією нелегкою справою з дотримання вимог існуючого законодавства.

Ярослав Папуга

Leave a Reply

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz